Acteren is als mindfulness

Vaak is het voor beginnende spelers lastig om concentratie en focus tijdens een scene te krijgen en te behouden.

Ik heb gemerkt dat een “simpele” mindfulness oefening een prachtige concentratie oplevert en dus interessant is om naar te kijken.

Als je de onderstaande zintuig-wakker-maak-oefening doet en vervolgens dat ook op de vloer toepast, is er meteen een mooie concentratie die door spelers en publiek onmiddellijk wordt opgepikt.

Mindfulness oefening voor je spel

Neem een voorwerp. Dat kan alles zijn, neem iets wat voorhanden is en neem het in je hand. Bekijk eerst iedere millimeter van het voorwerp met je ogen, ga stap voor stap het voorwerp langs. Zeg in gedachten wat je ziet: “Ik zie een …”

Doe hetzelfde stap voor stap, maar nu hoe het voelt aan je vingers. Zeg in gedachten: “Ik voel een …” Dat kan je ook doen met hoe het proeft of hoe het ruikt, maar op de vloer zijn de eerste 2 het makkelijkst.

Door deze concentratie in de scene mee te nemen, ontstaat er een mooie intensiteit. Je kunt het ook toepassen tijdens de scene , door bijvoorbeeld de ketting van je tegenspeler bekijken op een geconcentreerde manier, of de stoel, of je eigen mouw… etcetera.

Het geeft je wat te doen, je creëert concentratie en je intensiveert de scene.

Succes verzekerd ;-)