Uit je comfortzone

comfortzone-tekeningHerken je dit? Dat het lastig is om dingen te doen die je niet gewend bent? En dat het buiten je comfortzone treden acuut stress oplevert? Tijdens de theaterworkshop op Ouroubouros ervaar je juist plezier door uit je comfortzone te stappen en je creativiteit te stimuleren.

Iedereen doet het

Het vasthouden aan dezelfde manieren van handelen en begaan van bekende paden. We denken dat dat effectief, veilig en betrouwbaar is. Zo ervaren we dat vaak in het gewone leven, maar hoe zit dat als het gaat om creativiteit? Om creatief te kunnen zijn heb je nieuwsgierigheid naar het onbekende nodig. En nieuwsgierigheid is eigenlijk niets anders dan een prettig tintelend gevoel.

Improviseren is spannend

Dat klopt natuurlijk als je beseft dat je bij improviseren juist getraind wordt om buiten je comfortzone te treden. Elke spelsituatie is in principe nieuw omdat het niet is voorgeprogrammeerd. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat dit noodzakelijk is om je te kunnen ontwikkelen. En dat stress er bij hoort om dat wat je (nog) niet kent te ontmoeten.

Workshop met Toneelgroep Amsterdam

Begin dit jaar gaf ik aan Theatergroep Troost, in het kader van het samenwerkingsproject met Toneelgroep Amsterdam, een serie spelworkshops met het thema “Buiten je comfortzone spelen”. Vaak worden spelers getypecast, maar nu kregen zij een kans om andere rollen te spelen en hun spel te ontwikkelen.

Ontspannen uit je comfortzone

Het viel mij op, dat we het allemaal spannend vonden om nieuwe dingen te doen. Dat schept een band. In plaats van het te spannend te laten worden, ontdekten we ook dat je je hierin kunt ontspannen. En dat nieuwe dingen doen ook een prettige spanning kan opleveren. Het ontdekken van nieuwe wegen, zonder dat je direct weet waar het heengaat, stimuleert je creativiteit, geeft energie en voelt heerlijk.

3 makkelijke tips om dagelijkse patronen te doorbreken

Test ze uit, begin met iets kleins en geniet van de verandering.
1. Loop/rij je altijd dezelfde weg naar je werk of de winkel? Neem eens een andere route en kijk hoe dat voelt.
2. Neem iets uit je dagelijkse leefomgeving. Neem 2 minuten om het in je op te nemen, bekijk het secuur en precies, de vorm, het materiaal, voel, ruik, proef. Ga daarna in gedachten met je ogen dicht nog een keer langs het voorwerp. Voel, ruik, proef opnieuw… Deze oefening maakt je alerter en prikkelt al je zintuigen.
3. Een heel belangrijke. Doe iets wat je uitstelt… en doe het nu!

Groet,
Frank

, , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Hosting en onderhoud door: CAP5 B.V.