Interview Edwin Boering – Fotografiedocent

Kun je in het kort iets vertellen over jouw fotografiecarrière?

“Ik ben al van jongs af aan gefascineerd door fotografie. Mijn vader fotografeerde veel en dat heb ik van hem overgenomen. Later merkte ik dat het een mooi middel was om belevenissen tijdens het reizen vast te leggen. Daardoor nam ik ook de tijd om goed te kijken naar alles wat ik onderweg tegenkwam.

Mijn idee was om ergens in mijn leven er iets professioneel mee te gaan doen. Helaas kwam het er niet van om de kunstacademie te bezoeken, maar gaandeweg kon ik mijn fotografie vaardigheden gebruiken in allerlei functies.

Pas toen ik zelfstandig ondernemer werd heb ik mij professioneel ontwikkeld als fotograaf. Ik deed reportage-werk en architectuur. Tegelijkertijd kwam ik in aanraking met vormgeving en grafisch ontwerp. Vanuit de grafische vormgeving kon ik meer richting geven aan het maken van beeld en fotografie.

Sinds dat moment heb ik de fotografie meer in dienst gesteld van het ontwerp, minder autonoom. Het gevolg was dat ik zelf minder ging fotograferen, maar meer ging samenwerken met fotografen die elk een eigen metier hadden.

Zelf fotografeer ik uitsluitend nog autonoom en geef ik sinds 2011 fotoworkshops op Artex voor beginners en gevorderden. De nadruk ligt op compositie met aandacht voor techniek. Ook heb ik op de scholengemeenschap op Texel tijdens de kunstweek diverse workshops gegeven.”

Wat trekt jou aan in fotografie?

Richard Avedon – Beekeeper

“Dat is een lastige vraag… het is niet zozeer het type fotografie, maar de zeggingskracht van het beeld die mij moet aanspreken. Dat loopt dan natuurlijk weer gelijk door alle soorten fotografie heen.

Een commerciële reclamefoto waardeer ik in die zin net zo hoog als een mooie reportagefoto of een editorial portret. Het gaat erom dat de boodschap overkomt of dat het beeld me raakt.

Fotografen die mij in het verleden geïnspireerd hebben zijn Richard Avedon (portretten), Ed van def Elsken (reportage), Nan Goldin (dagelijks leven), Anton Corbijn (portretten), Stefan van Fletteren (portretten, series), Erwin Olaf (portretseries).

De laatste jaren ben ik geïnteresseerd in geënsceneerde fotografie zoals van Gregory Crewdson (vanwege zijn filmische aanpak). Dichtbij volg ik Annet de Graaf uit Amsterdam. Zij maakt mooie reportagefoto’s van Amsterdam onder het motto ‘Morning Amsterdam’ met haar iPhone, te volgen via Facebook en Instagram.

Ook volg ik Geraldine Jeanjean – vanwege haar verhalende documentfotografie over het platteland van Frankrijk – en haar man Ringel Goslinga, die zijn stamboom prachtig in fotoportretten heeft vastgelegd en mooie strakke portretten maakt voor NRC.”

Waar lopen de meeste (beginnende) fotografen in vast?

Ed van der Elsken – Groenburgwal

“De meeste cursisten nemen te weinig tijd bij het kaderen van hun beeld. Ook bij de opdrachten die ik ze geef hebben ze in het begin vaak moeite.

Ik geef hen (theorie)tips in de opbouw van de compositie: gulden snede, drievlaksverdeling, etc. Ik laat aan de hand van voorbeelden zien hoe dat werkt.

Bij het maken van series komt het neer op het vertellen van dat verhaal. Een reeks verschillende invalshoeken, facetten, composities en uitsnedes geven zo’n verhaal dimensie.”

 

Wat willen de meeste deelnemers leren?

Nan Goldin

“De meeste cursisten willen de techniek van fotograferen onder de knie krijgen. Ik keer dat meestal om. Fotograferen begint bij kijken. Als je goed kijkt weet je ook wat je wilt fotograferen. Als het even kan moet je daar de tijd voor nemen.

Die manier van werken kun je ontwikkelen, waardoor je op een ander moment sneller kunt werken. Je krijgt dan beter grip op de beelden die je vastlegt. In mijn workshops gaat het dan ook in eerste instantie om kijken en kaderen, wat laat je zien, wat laat je weg.

Techniek is een instrument om de (technische) kwaliteit van je foto’s omhoog te trekken. Je kan met belichting en nabewerking meer drama brengen in je foto’s. Dan is techniek nuttig.”

Hoe zorg je dat deelnemers stappen maken in het maken van betere foto’s?

Stephan Vanfleteren – Jan Wolkers & Karina

“Ik ga met hen in gesprek over wat hun fascinatie is bij fotografie. Wat triggert je, wat inspireert je en wat wil je laten zien? Ik geef reflectie op de foto’s die zij tijdens de workshop maken. En bespreek wat beter kan en biedt ze tools aan om te groeien.”

Wat heeft volgens jou een foto nodig om een goed verhaal te vertellen?

“Een aansprekende foto vertelt een verhaal. Het brengt een emotie over en maakt je deel van een bepaalde sfeer of gebeurtenis.

Dat kan indringend zijn, zoals dat aangespoelde jongetje op een strand in Griekenland/Turkije. Of een prachtig lichtspel van een ondergaande zon op een strand, of een foto van een zonovergoten akker met zonnebloemen – waarbij je de krekels in gedachten hoort.”

Kun je iets vertellen over de coaching die je geeft tijdens de workshop?

Anton Corbijn – Miles Davis

“Ik ga met de deelnemers in groepsverband in gesprek over hun foto’s. Ik geef feedback en stimuleer hen in de ontwikkeling van hun (o.a. technische) vaardigheden.

Ik daag ze ook uit om het eens op een andere manier te proberen dan ze gewend zijn. Daarmee ervaren ze hoe het creatieve proces van ontdekken werkt en daarvan kunnen groeien.

Met de persoonlijke coaching kijk ik meer naar de individuele wensen, zodat deelnemers ook op een persoonlijke niveau zich gaan ontwikkelen.”

 

Heb je een tip die mensen nu al kunnen inzetten voor het maken van betere foto’s?

“Maak van een situatie meerdere foto’s vanuit verschillende standpunten. Let goed op perspectief, lijnenspel en de plek van je onderwerp in het beeld. Kies dan niet altijd voor een onderwerp in het midden, maar zet bijvoorbeeld een persoon eens helemaal links of recht in beeld.

Let bij landschappen ook op de verdeling van lucht, land en voorgrond. Bij een foto van platteland of strand geef dan aandacht aan de lucht (2/3 van het beeld). Bij heuvelachtig landschap geef je 2/3 aandacht aan de heuvels en huizen en objecten in de voorgrond.

Zorg voor diepte: gebruik een boom of object dichtbij als element in je compositie van een vergezicht.”

Lees meer blogs over creativiteit…

 

 

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Hosting en onderhoud door: CAP5 B.V.